Home » Blog » (hoog)gevoeligheid/burn-out » ADHD en hooggevoeligheid

ADHD en hooggevoeligheid

door | 26 aug, 2020 | (hoog)gevoeligheid/burn-out, Immuunsysteem, vitaminen en mineralen

ADHD en hooggevoeligheid

In mijn praktijk zie ik regelmatig cliënten die de diagnose ADHD hebben gekregen. Als ik deze cliënten de revue laat passeren dan zie ik een patroon in de onbalans van hun immuunsysteem. Laat ik eerst nog even kort samen vatten wat ADHD is.

Wat is ADHD?

De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands betekent dit dat het gaat om een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. De hersenen van mensen met ADHD reageren sneller op prikkels (impulsen, stemmingen en gebeurtenissen) en raken daardoor sneller overprikkeld. Wat blijkt, 2% van de mensen met ADHD/ADD zijn doorgaans (hoog)gevoelig!

Een aantal kenmerken van ADHD

  • Chaos in je hoofd/vol hoofd hebben
  • Snel wisselende stemmingen
  • Prikkelbaarheid
  • Afwezig of dromerig zijn
  • Moeite hebben met ontspannen
  • Niet lang stil kunnen zitten
  • Innerlijke onrust
  • Slaapproblemen
  • Het gevoel van altijd ‘aan’ staan

De lijst met kenmerken is nog veel langer. Wil je een overzicht hebben van de andere kenmerken, kijk dan eens op de site van adhd-nederland.nl.

Hooggevoelig of ADHD?

Als ik terug denk aan al mijn cliënten die ik begeleid heb met hun hooggevoeligheid zit er een flink aantal tussen die tijdens onze sessies aangaven ooit getwijfeld te hebben of zij geen ADHD hadden. Ook ik heb mijzelf heel wat keren afgevraagd of ik geen ADHD zou hebben. Zoals mijn man altijd zei: ‘jij hebt echt geen rust in je kont’. Ik was altijd bezig. En als ik stil zat, moest ik iets te doen hebben. Mijn hoofd stond structureel ‘aan’. Doodvermoeiend.

De test op Psyc.nl geeft dan ook aan dat ik mogelijk ADHD zou hebben. Inmiddels weet ik beter, veel kenmerken komen overeen met hooggevoeligheid en deze ‘stempel’ heb ik wel. Nu vind ik het niet belangrijk of je wel of geen stempel hebt gekregen. Het belangrijkste is dat jij ermee om leert gaan. En niet omdat een ander er last van heeft. Ook wil ik niet suggereren dat iemand met ADHD onterecht een diagnose heeft gekregen of altijd hooggevoelig is.

ADHD en Ritalin of voedingssupplementen?

Veel ADHD-ers krijgen Ritalin voorgeschreven. En laat ik voorop stellen, ik ben niet tegen Ritalin. Iedereen mag slikken wat hij of zij wil.

Wat doet Ritalin? Ritalin heeft een stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel en verhoogt het vermogen tot concentratie, waardoor men rustiger wordt en minder snel afgeleid is. Ritalin geneest niet, maar verlicht symptomen. Bij een heel groot deel verbeteren klachten als hyperactiviteit, chaotisch gedrag en (emotionele) prikkelbaarheid. Echter kan Ritalin ook bijwerkingen geven zoals gebrek aan eetlust, buikpijn, hoofdpijn, angst, snel geïrriteerd zijn, moeite hebben met inslaap komen en somberheid.

Het immuunsysteem

Wat zou het immuunsysteem voor invloed kunnen hebben op ADHD? Een tekort aan B12 kan klachten als prikkelbaarheid, geïrriteerdheid en concentratieproblemen geven. Zoals ik al eerder vertelde zorgt magnesium voor ontspanning, is het goed voor geheugen en concentratie. Zink kan bijdragen aan een vermindering van hyperactiviteit, impulsiviteit & prikkelbaarheid en ijzer & omega 3 zijn toppers voor je geheugen. Nu is het wel zo dat het belangrijk is dat al deze vitaminen en mineralen ook door je lichaam worden opgenomen. Want als bijvoorbeeld B12 niet (goed) door je lichaam opgenomen wordt, dan zal het pilletje wat je slikt niet veel voor je betekenen. Ook uit voeding haal je niet de volledige 100% B12. Voedingssupplementen hebben, mits je je aan de dosering houdt, geen bijwerkingen. Hoe fijn is dat!?

 

Heb jij ADHD en ben je benieuwd of jouw lichaam vitaminen en mineralen goed opneemt? Neem dan contact met mij op. Uiteraard ben je ook zonder ADHD van harte welkom 😉

Laat mij je inspireren met interessante artikelen over (hoog)gevoeligheid, burn-out, een goed werkend immuunsysteem, kruiden en oliën.

Ook mijn liefde voor koken en de vele recepten die ik heb verzameld wil ik hier met je delen.

Gerelateerde artikelen

AromaTouch® massage

AromaTouch® massage

Even een moment voor jezelf. Laat je ontspannen door middel van de AromaTouch® massage. Een zachte massagetechniek waarbij gebruik gemaakt wordt van 8 verschillende oliën van DoTERRA. Deze massage kan je ondersteunen als je veel stress ervaart of met een burn-out zit.

Lees meer
Krachtige pompoensoep

Krachtige pompoensoep

Pompoensoep is een ware smaakbeleving in je mond, van het romige van de kokosmelk tot het pittige van de peper! Deze soep gaat de strijd aan met de griep, maar is ook lekker als je niet ziek bent.

Lees meer
Waarom magnesium zo belangrijk voor je is

Waarom magnesium zo belangrijk voor je is

Magnesium is een mineraal en is erg belangrijk voor onze gezondheid. Ons lichaam heeft het nodig voor onder andere de vorming van botten en spieren, maar bijvoorbeeld ook voor de energiestofwisseling. Een tekort aan magnesium kan leiden tot gezondheidsklachten.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin