Wandelen

 

Van een wandeling in de buitenlucht, daar knapt een mens echt van op! Weer of geen weer, Ik vind wandelen heerlijk. Oké, ik geef eerlijk toe, als het flink regent blijf ik ook liever binnen zitten. Maar ik vind wandelen zo fijn dat ik ook regelmatig met mijn cliënten een wandeling maak.

Tijdens mijn burn-out werd ik regelmatig door mijn ouders mee op sleeptouw genomen om de polders in te gaan. In het weekend nam mijn man deze ‘taak’ over. Ik had in die tijd paniekaanvallen waardoor ik liever thuis was dan dat ik naar buiten ging. Om te voorkomen dat ik echt een kluizenaar werd, was wandelen een mooie optie om mij in beweging te krijgen.

En dat is ook wat er gebeurt, want als je gaat wandelen zet je je lichaam in een actieve modus. Zo gaat de conditie van je hart en longen vooruit als je een beetje stevig doorwandelt. Versterk je je spieren en botten en vermindert daardoor de kans op botontkalking. Dagelijks een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterol in het bloed. Ook verlaagt een dagelijkse wandeling de kans op diabetes type 2. Tevens helpt wandelen tegen stress en depressieve gevoelens.

Wandelen maakt ruimte om na te denken

Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam. Ook mentaal geeft het een enorme boost. Ik zie cliënten rustiger en kalmer worden ongeacht of we een goed gesprek hebben gehad tijdens een wandeling. Dat klopt ook, want de stresshormonen dalen en je hoofd wordt leger. En door een leger hoofd ontstaat er weer ruimte om na te denken. Tijdens een wandeling kan je je losmaken van de sores van alledag.

Nu zijn er waarschijnlijk mensen die denken; ik hoef  niet te wandelen om mijn hoofd leeg te maken,  dat kan ik ook in het café. Dat zal ongetwijfeld, maar toch is dat anders. Want in een café is er afleiding, muziek die vaak (te) hard aan staat en zijn er mensen die hard praten. In een natuurlijke omgeving zoals het bos, de polders of op de heide heerst een bepaalde kalmte, een serene rust. Alleen hierdoor al ga je de dingen anders zien, horen, ruiken en kom je na een paar minuten in de ontspanning.

 

Een ervaring van een cliënt

~ Wat ik zo lekker vind aan een wandeling samen met Tamara… ‘ik hoef niet te praten’…zelfs van een wandeling met weinig woorden knap ik zo enorm op! Op dit moment zit ik in een burn-out en sluit ik mijzelf te veel in huis op. Samen wandelen we door de polders en ik merk  dat de wind en de natuur mij ontspant en rustig maakt. En als ik wil praten tijdens een wandeling vind ik het fijn dat we elkaar niet aan hoeven te kijken. Hierdoor, en door de manier hoe Tamara onze gesprekken ‘leidt’, merk ik dat ik mij veel vrijer voel om over mezelf te praten. ~

Tips om vaker te wandelen

  • Een hond zorgt ervoor dat je iedere dag naar buiten moet. Heb je geen hond, vraag aan je buren, vrienden of iemand uit je familie of je zijn of haar hond mag lenen. Er zijn ook sites zoals https://www.buurhondje.nl/ waarop je je kunt aanmelden.
  • Wandel in je lunchpauze.
  • Heb je werkoverleg met één collega. Stel voor om dit tijdens een wandelen te doen.
  • Vind je alleen wandelen niet fijn? Vraag je buurvrouw/man mee, of een vriend(in). Of sluit je aan bij een wandelclub bij jou in de buurt.
  • Heb je maar een paar boodschappen nodig? Laat je auto eens staan en maak je wandeling extra lang voordat je de supermarkt naar binnen stapt.

 

Wil je weten wat ik voor jou tijdens een trek-je-wandelschoenen-aan-sessie kan betekenen? Stuur mij dan een berichtje!