In mijn praktijk komen geregeld cliënten met een magnesiumtekort. Dit kan zich onder meer uiten in spiergerelateerde klachten. Ook onrust in zowel lichaam als hoofd is een veel voorkomende klacht. Daarom zal ik in dit artikel wat meer vertellen over wat magensium is en waarom het belangrijk voor ons is.

Wat doet magnesium?

Magnesium is een mineraal, net als zink, ijzer en calcium. Mineralen zijn belangrijk voor je gezondheid. Zij zorgen ervoor dat vitaminen hun werk kunnen doen in je lichaam. Magnesium stuurt maar liefst meer dan 300 verschillende enzymen aan! En deze zorgen er weer voor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen.

Waarom is magnesium zo belangrijk? 

We hebben dus magnesium nodig voor heel veel processen in ons lichaam. Magnesium zorgt onder andere voor:

  • Ontspanning van spieren, zenuwen en bloedvaten.
  • Vorming van gezonde tanden en botten.
  • Verhoging van je weerstand tegen spanning en stress.
  • Een goed voor geheugen en concentratie.
  • De bevordering van de gezondheid van je hart en bloedvaten.
  • Stevigheid van het skelet.
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren.

Magnesium kunnen we niet zelf aanmaken. We halen het uit voeding. Denk dan aan groene bladgroente zoals spinazie, andijvie en boerenkool. Helaas is de grond behoorlijk verarmd, waardoor we minder magnesium door voeding binnen krijgen dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden.

Ook verschilt de hoeveelheid magnesium per voedingsmiddel. Noten zijn echt krachtvoer. Zij bevatten naast magnesium, vetten en eiwitten die je een langdurige energie geven. Kies alleen wel voor ongebrande en ongezouten noten. Let alleen wel op met pinda’s. Dit zijn namelijk geen noten maar peulvruchten.

Andere voedingsmiddelen waar magnesium in zit zijn, rauwe cacao, avocado’s, bananen, peulvruchten.

Een andere optie is je tekort aanvullen door middel van een voedingssupplement. Want zonder magnesium kan ons lichaam geen energie produceren. Kies dan altijd voor een supplement van goede kwaliteit! Het komt namelijk voor dat in de goedkopere supplementen veel synthetische toevoegingen en maar weinig magnesium zit.

Een aantal klachten bij een magnesiumtekort zijn:

  • Angst.
  • Chronische pijn in je rug.
  • Depressie.
  • Hoofdpijn.
  • Migraine.
  • Slaapstoornissen.
  • Spierkramp.
  • Spierpijn.
  • Vermoeidheid.
  • Slaapstoornissen.
  • Pijn.

Maar wat als je lichaam het ook niet opneemt?

Stress kan een oorzaak zijn van een magnesiumtekort. Maar een tekort aan magnesium kan ook weer stress verergeren. Lage magnesiumwaarden in landbouwgrond en moderne landbouwtechnieken breken het magnesiumniveau af waardoor we minder binnen krijgen. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Wat kan ik als kinesioloog voor je doen?

Via de spiertest wordt onderzocht of magnesium volledig door het lichaam worden opgenomen, verwerkt en afgebroken. Indien er een onbalans aanwezig is kunnen er tekorten in het lichaam ontstaan en heeft het slikken van aanvullende supplementen weinig zin.

Om magnesium te balanseren gaan we op zoek naar de achtergronden van het onbalans zodat de opname, verwerking, afbraak van in dit geval magnesium volledig wordt hersteld. Het onderbewuste maken we op deze manier bewust, waardoor we inzichten krijgen van de cliënt. Zo wordt op deze manier het zelfgenezend vermogen van het lichaam aangesproken en aangezet tot herstel.

De terugkoppeling die ik van cliënten krijg als we magnesium in balans hebben gebracht is dat zij meer rust ervaren, in hoofd en lichaam. Ook slapen ze beter waardoor ze weer meer energie hebben.

 

Ben je benieuwd of jij voldoende magnesium of andere vitaminen of mineralen opneemt? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in zodat ik je nog meer informatie kan geven.