Covid-19 en het immuunsysteem

 

Er is de laatste maanden genoeg geschreven over Covid-19 ofwel Corona. Voor ieder van ons heeft dit virus op de één of andere manier invloed (gehad). Er zijn mensen ziek geworden of er is iemand in de familie door het virus overleden. Opeens moesten we massaal thuis werken, kinderen mochten niet meer naar school en van ouders werd er verwacht dat zij hun kinderen hielpen met schoolwerk. Naar de supermarkt gaan werd een grote uitdaging en zelfs wandelen in het park ging niet zomaar meer. Hoe je het ook wendt of keert, de afgelopen maanden heeft een grote impact op ons gehad. Bijna iedereen die ik spreek of hoor is moe, moe en moe.

Herstellen van Coronastress; ‘Lichaam én psyche moeten tot rust komen’

In dit artikel van nu.nl staat wordt uitgelegd hoe je van een stressvolle periode kunt herstellen. Dat de makkelijkste manier om goed te herstellen meer slapen is. Of een wandeling maken. Daar ben ik het helemaal mee eens, in mijn blog waarom wandelen zo goed voor je is, heb ik hier meer over uitgelegd. Toch kan het zijn dat meer slapen, wandelen en leuke dingen doen niet voor iedereen bijdraagt om van zijn of haar vermoeidheid af te komen en zich weer energieker te voelen.

Stress en je immuunsysteem

Bij kortdurende stress en als je voldoende tijd neemt om te herstellen en op te laden,  dan zal er waarschijnlijk weinig gebeuren. Echter, wanneer je wel langdurige stress ervaart en je je batterij niet meer opgeladen krijgt, kan het zijn dat je lichaam minder goed beschermd wordt tegen allerlei ziekteverwekkers en kan dit op den duur negatief uitpakken voor je weerstand en dus voor je gezondheid.  Het is daarom belangrijk om een goed werkend immuunsysteem te hebben zodat je weerstand toeneemt, zodat je lichaam belangrijke indringers als virussen en bacteriën kan weerstaan.

Vitaminen en mineralen

Als kinesioloog test ik een aantal basis vitaminen en mineralen uit, waaronder vitamine B, C en D die het lichaam nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Samen met de cliënt onderzoek ik of deze stoffen door het lichaam worden opgenomen, verwerkt en afgebroken. Je kunt je voorstellen dat als je bijvoorbeeld magnesium niet volledig opneemt, het weinig zin heeft om een aanvullend voedingssupplement te gebruiken en dat je lichaam ook weinig magnesium uit voeding opneemt. En dat terwijl magnesium juist bijdraagt aan ontspanning. In mijn praktijk zie ik regelmatig dat als cliënten langere tijd onder stress hebben gestaan, ook vitamine B niet goed (meer) wordt opgenomen, verwerkt of afgebroken. Dit kan weer grote invloed hebben op de stressbestendigheid van iemand. Wordt vitamine D niet (goed) opgenomen, dan kan dit bijvoorbeeld tot sombere gedachten leiden. Daarom is het belangrijk om naast de tips uit het artikel van nu.nl ook je immuunsysteem op peil te houden.

Wil jij graag weten of jouw vitaminen en mineralen goed door je lichaam worden opgenomen, verwerkt en afgebroken? Neem dan contact met mij op.